سیستم مدیریت کیفیت که اغلب QMS نامیده میشود، به عنوان یک سیستم رسمی تعریف شده که فرآیندها، رویهها و مسئولیتهای دستیابی به سیاستها و اهداف کیفیت را مستند میکند. این سیستم به هماهنگی و هدایت فعالیتهای سازمان برای تامین نیازهای مشتری و بهبود اثربخشی و کارآیی آن بهصورت مداوم کمک میکند. QMS باید مختص محصول یا خدماتی باشد که ارائه میدهید. بنابراین متناسب سازی آن با نیازهای شما بسیار مهم است.
ISO 9001: 2015، استاندارد بین المللی تعیین کننده الزامات سیستمهای مدیریت کیفیت، یکی از برجستهترین رویکردها برای این سیستم است.
مزایای سیستمهای مدیریت کیفیت
پیادهسازی سیستم مدیریت کیفیت بر هر جنبه از عملکرد سازمان تاثیر میگذارد. از مزایای سیستم مدیریت کیفیت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تامین نیازهای مشتری که به ایجاد وفاداری در مشتری کمک میکند. در نتیجه منجر به افزایش مشتری و فروش بیشتر میشود.
تامین نیازهای سازمان که موجب ارائه محصولات و خدمات با روشی مقرون به صرفه میگردد. بنابراین رشد و سودآوری نیز افزایش مییابد.
کاهش ضایعات
جلوگیری از اشتباهات
کاهش هزینهها
تسهیل و شناسایی فرصتهای آموزشی
جذب کارکنان
تنظیم جهتگیری سازمان